PROPOSICIÓ DE NO DE LLEI SOBRE ESCOLES OFICIALS D'DIOMES

A LA MESA DE LES CORTS

Mónica Oltra Jarque, portaveu adjunta del grup parlamentari COMPROMÍS, a l’empara d’allò disposat a l’article 160 i concordants del Reglament de les Corts, presenta la següent Proposició No de Llei de tramitació ordinària:

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Les escoles oficials d'idiomes (EEOOII), úniques institucions públiques dedicades exclusivament a l'ensenyament d'idiomes de l'Estat espanyol, permeten que la ciutadania tinga una formació contínua i de qualitat en llengües. No hi ha una institució semblant a Europa i per tant constituïxen un referent a la Unió Europea.

Darrere de l'entrada en vigor de la L.O.E., les escoles oficials de la Comunitat Valenciana experimenten un moment de canvis, d'adaptació a un nou Pla d'Estudis i un procés de convergència amb les titulacions europees.

Aquesta conjuntura té el vessant positiu de permetre que les EEOOII refermen el lloc que ocupen davant de noves demandes socials i, al seu torn, redefinisquen les funcions que exerceixen en el nou panorama educatiu de la Comunitat Valenciana.

Així, en una societat plurilingüe i multicultural, les EEOOII tenen un paper primordial, com és la formació en llengües de formadors, el perfeccionament en nivells de competència lingüística adquirits en altres etapes de l'ensenyança, i l'especialització de l’ idioma per a fins professionals específics.

Per això, proposem la següent:

PROPOSTA DE RESOLUCIÓ

Les Corts acorden instar el Consell a:

§ Invertir en una xarxa d'EEOOII de qualitat, i optimitzar així els recursos humans i materials ja existents.
§ Elaborar i aprovar un mapa escolar que done prioritat a la creació de noves escoles que responga a criteris demogràfics, geogràfics i socioeconòmics i no a criteris polítics el qual replantege la política d’aularis, aclaresca la seua situació administrativa i n’agilitze la independència de les escoles mares.
§ Que, per tal d’adaptar-se a les noves demandes d’idiomes, es plantege la potenciació d'idiomes europeus, i d'altres idiomes com el xinés, l'àrab o el rus que ens obrin mercats i propicien inversions. I què aquests idiomes s'impartisquen en el futur en les EEOOII, especialment en les Escoles on s'estan impartint ja, i es garantisca l'ensenyament, almenys, d’un grup de tots els cursos, nivells i idiomes.
§ Incloure en el disseny de la política del plurilingüisme en les etapes formatives obligatòries, l'ensenyament de segons i tercers idiomes europeus de menor difusió en la nostra Comunitat, però tan importants per al coneixement de l'acerb cultural europeu com són l'italià, el francès, l'alemany o el portuguès.
§ El reconeixement i validació públics preferent de les titulacions d'EEOOII, i que les comissions de la Conselleria corresponent elaboren les Proves de Certificació i s'administren en coordinació amb els Instituts en col·laboració amb les EEOOII.
§ Facilitar l'especialització als professors d'EEOOII en altres disciplines en llengua estrangera com formadors de formadors i es faça una oferta formativa.
§ Establir, en la planificació de les escoles d’idiomes, grups d'alumnes per grups inferiors a 15 alumnes per tal d’assegurar un ensenyament d'idiomes de qualitat, i basar-ne els currículums en directrius europees com el Marc Comú Europeu de Referència de les Llengües.
§ La creació de nous grups en les EEOOII per a la formació en llengües de professors d'infantil, primària, secundària, formació professional i ensenyaments especialitzats que comporte el corresponent augment de l'oferta educativa en les EEOOII, de manera que la ciutadania no veja minvades les possibilitats d'accés a les escoles.
§ Garantir i realitzar una discriminació positiva cap a l'ensenyament dels dos idiomes cooficials de la Comunitat, el valencià i l'espanyol per a estrangers.
§ Recuperar el nivell “Superior” d'ensenyança (Nivell C del Marc Comú Europeu de Referència) que s'ha perdut amb la nova ordenació acadèmica, i que s'implante en totes les EEOOII.
§ Adoptar les mesures adients per a poder, igual que els Conservatoris de Música i Dansa o les Escoles d'Art i Disseny, aconseguir el rang d'estudis superiors per mitjà de la consideració d'aconseguir una titulació superior per a Tècnic en Idiomes en les EEOOII.
§ La creació de la segona Escola d’Idiomes a la ciutat de València.
§ La construcció de manera urgent de l’edifici que ha d’albergar l’escola d’idiomes de la ciutat de València ja existent.

Les Corts, 2 de setembre de 2010


Mónica Oltra Jarque