A LA MESA DE LES CORTS
Josep Maria Pañella, portaveu adjunt del grup parlamentari Compromís, d’acord amb allò disposat en els articles 160 i següents del RC, presenta la següent Proposició No de Llei de tramitació ordinària.
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
L’arribada de l’alta velocitat a la ciutat d’Alacant ha estat objecte de nombrosos retards i incompliments, que arranquen des del govern d’Aznar i segueixen en les legislatures dels Governs de Zapatero, amb el que això comporta per a la pèrdua de competitivitat per a sectors estratègics de les comarques meridionals del País Valencià, ja siga les indústries tradicionals, el Port d’Alacant, o el sector turístic.
La societat que havia de coordinar l’entrada de l’AVE a Alacant, i on estan representades les administracions estatal, autonòmica i local, ha sigut un complet fracàs a causa de la més mínima manca de voluntat política per part dels partits polítics implicats, el PP i el PSOE, en aunar esforços per dur endavant este projecte estratègic per a la ciutat d’Alacant. Cal recordar que s’ha previst l’alliberament de una gran zona destinada a ser el pulmó de la ciutat en els terrenys alliberats per les vies ferroviàries, i que seran soterrades sota el criteri de la societat AVANT i les formacions polítiques representades en ella.
Per contra, els grups polítics que formen el Grup Parlamentari COMPROMÍS han manifestat, des del mateix moment en què es presentà públicament, el suport cap el projecte alternatiu elaborat des de la PCM (PLATAFORMA COMARCAL PER LA MOBILITAT SOSTENIBLE) per a la creació d'un Bosc Urbà en els terrenys que ara ocupen les vies del tren pel centre de la ciutat i plantejar com a alternativa al soterrament, una Estació Intermodal ubicada a l’altura de la Via Parc d’Alacant, que estiga comunicada amb l'actual de l'Avinguda Salamanca a través de (TRAM) tramvies i autobusos.
De forma coherent amb esta aposta, ens hem posicionat darrerament en contra de la inviable proposta de soterrament de les vies, puix la construcció d’una Estació Intermodal en la Via Parc és l’alternativa més viable des del punt de vista econòmic, perquè suposa l'abaratiment del cost total de l'obra, la que millor comunica els barris adjacents, ja que evita la construcció d'autovies
urbanes de diversos carrils que suposarien un nou obstacle entre les dos parts dividides de la ciutat, i la més sostenible des del punt de vista mediambiental, per l'aposta que es fa en el transport públic i per la zona verda, en forma de Gran Parc Urbà, que quedaria després de la retirada de les vies.L'estalvi que suposaria esta alternativa per a les arques públiques, qüestió bàsica en estos moments de crisi, està xifrada en 400 milions d’euros. L’opció el soterrament no pot ser assumida ni pel Govern central, ni l'Ajuntament d’Alacant, ni la Generalitat, que sols han pressupostat només 100.000 euros per a enguany en actuacions vinculades amb el soterrament. Per tant el finançament de l’operació s’hauria de buscar mitjançant la construcció de vivendes. Vivendes que en este moment de crack immobiliari, no es preveuen vendre a curt termini, la qual cosa retardaria encara més les obres al no poder sufragar el cost de les mateixes. Al final la tardança en l'arribada de l'AVE al sud de la Comunitat Valenciana, serà més dramàtica encara perquè haurà d'arribar a una estació provisional.
Mentrestant les administracions públiques presents en la societat AVANT (central, autonòmica i local), i les organitzacions que la controlen, PP i PSOE, no han fet res per a tirar avant este tema. Són autistes davant de les propostes de la societat civil i han demostrat durant tots estos anys que prefereixen jugar al gat i al ratolí que cooperar lleialment per a tirar endavant el gran projecte històric d'Alacant. Tant el Govern Central socialista com el Govern de la Generalitat han discriminat la ciutat i no han posat els recursos financers necessaris per a avançar en una obra que, a més d’encaixar l’arribada de l’alta velocitat a les comarques meridionals del País Valencià, amb el que això comporta per a la competitivitat del teixit industrial alacantí i la cohesió territorial del sud de l’autonomia valenciana, està plantejada com una operació d’envergadura en la millora de la trama urbana d’Alacant puix suposa la creació d’una diagonal verda que exercisca de pulmó de la ciutat i tanca una ferida urbana que separa des de fa anys en dos als alacantins.
Pel que s'ha exposat anteriorment, es presenta la següent
PROPOSTA DE RESOLUCIÓ
1. Les Corts Valencianes insten a que la societat AVANT reconsidere la postura en torn de l’arribada de l’alta velocitat a Alacant i es trie la solució de construcció d’una estació intermodal a l’altura de la Via Parc d’Alacant, ben connectada mitjançant transport públic en l’actual estació d’ADIF, oblidant així l’opció, en estos moments inviable, del soterrament de les vies.
2.- Les Corts Valencianes insten al conjunt d’administracions implicades (estatal, autonòmica i local) en la societat AVANT a fer front als compromisos econòmics adquirits referents a l’arribada de l’alta velocitat a la ciutat d’Alacant i la creació un gran parc verd en la zona que deixaran lliure les vies ferroviàries actuals, així com a fer públic un compromís de poder tindre preparada l’estació
intermodal per a la data d’arribada de l’AVE, l’any 2012 segons les últimes previsions del Ministeri.
3.- Les Corts Valencianes insten a la societat AVANT a reunir-se amb caràcter d’urgència per a prendre la decisió d’assumir la proposta feta en este sentit per la PCM, i exposar públicament un caràcter d’execució de les obres i del compromís de finançament de les administracions implicades seguint els percentatges marcats en la creació d’AVANT.
4-. Les Corts insten el Govern espanyol a accelerar l’arribada de l’alta velocitat a Alacant, i es comprometen a fiscalitzar l’acompliment dels terminis d’execució de les obres necessàries, així com a reivindicar solucions per minimitzar l’impacte ambiental de l’obra.
Les Corts, a 13 de maig de 2009.
Josep Maria Pañella