A LA MESA DE LES CORTS
Mónica Oltra i Jarque i Mireia Mollà Herrera, portaveus adjuntes del Grup Parlamentari Esquerra Unida- Bloc-Verds-IR: COMPROMIS, de conformitat amb allò establert a l’article 124 i concordants del Reglament de Les Corts, presenten la següent Proposició de Llei Valenciana Del Registre de Contractes Menors i Pagament per Caixa Fixa i la Memòria econòmica i informe justificatiu de la necessitat i oportunitat de l’elaboració de la proposició de llei, sol·licitant la seua tramitació pel procediment d’urgència:
Proposició de Llei Valenciana del Registre de Contractes Menors i Pagaments per Caixa Fixa
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
La gran quantitat de contractacions que realitza una administració pública la quantia de la qual considerada per la Llei 30/2007, de 30 d'Octubre, de Contractes del Sector Públic com a menor i les exigències de la qual per a la seua realització són mínimes, provoca en la pràctica que els contractes menors queden exempts, la major part d'ells, d'un efectiu control, previ o posterior, per part dels poders públics i institucions. La mateixa sort corren els pagaments per caixa fixa, que en la pràctica resulten impossibles de fiscalitzar.
Encara que no ho exigeix, l'actual regulació permet que estos contractes puguen no ser inscrits en un Registre de Contractes que l'anterior llei de contractes va crear i que l'actual vigent manté. Esta situació junt amb la pràctica estesa de fraccionar els contractes majors per a evitar els procediments amb publicitat, està creant una alarma social entre la ciutadania que exigeix dels poders públics que prenguen mesures per a evitar les males pràctiques i garantir la transparència a l'actuació administrativa.
No és argument per a evitar esta publicitat la quantitat de contractes menors que es formalitzen per part de l'administració o dels organismes o empreses públiques, ja que en la societat de la informació en què vivim, la inscripció i el control d'estos expedients pot ser realitzada en temps real i la seua consulta al mateix temps. D'altra banda la seua mera inscripció en un registre no desmereix l'agilitat que caracteritza l'existència d'estos contractes i al contrari, incrementa notablement la ransparència en el procediment. A més, una democràcia avançada exigeix dels seus poders públics la transparència i fiscalització de fins a l'últim cèntim de diners públics.
La present llei estableix també l'obligatorietat que existeixca un registre de contractistes per a contractes menors la qual cosa introdueix un element més de transparència i agilitat perquè l'existència d'un llistat d'empreses que estan en disposició d'oferir un servici, realitzar una obra o subministrar béns de forma centralitzada, li permet als diferents serveis administratius una ferramenta a què acudir amb agilitat per a cobrir les necessitats que sorgisquen. I a més s'elimina el caire de la decisió individual de l'autoritat o funcionari que pot estar desviada pel seu coneixement personal d'una persona o empresa.
Finalment este registre no resulta quelcom nou en la nostra normativa per quant altres administracions de l'Estat Espanyol han establit l'obligatorietat de donar publicitat periòdica dels contractes menors que es realitza en els diaris oficials. En el nostre cas per a agilitzar i adoptar mesures modernes de publicitat en el temps en què les noves tecnologies ho permeten, es planteja la seua inscripció telemàtica sense necessitat de publicar en el DOGV tals llistats, que poden ser consultats per qualsevol ciutadà, que estiga interessat a concórrer o no a tals contractes.
Este registre i la possibilitat de consulta permet extraure conclusions sobre el destí detallat dels diners públics, donar transparència a la tasca administrativa sense detriment de l'agilitat, eficiència i l'eficàcia que és exigible a qualsevol administració pública.
1. OBJECTE
La present llei té com a objecte regular la publicitat i el registre dels contractes menors i els pagaments de caixa fixa que realitze el sector públic valencià.
El registre de contractes menors constituirà l'instrument dels poders públics per a la revisió i millora contínues dels procediments i pràctiques de la contractació pública, l'anàlisi de la qualitat, fiabilitat i eficiència dels seus proveïdors, i la supervisió de la competència i transparència en els mercats públics.
2. CONCEPTE
1. Es considera contractes menors aquells regulats com a tal en la Llei de Contractes del Sector Públic.
2. Es considera pagaments per caixa fixa aquells pagaments realitzats per l'administració sense procediment de contractació previ.
3. ÒRGANS COMPETENTS
1. La Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació crearà i mantindrà el Registre de Contractes Menors i Pagaments per Caixa Fixa de la Generalitat Valenciana, en el que s'inscriuran les dades bàsiques dels contractes adjudicats per les distintes conselleries i la resta d'entitats, organismes i fundacions públiques dependents de l'administració autonòmica subjectes a esta Llei.
2. Seran competents per a inscriure en el registre els òrgans que siguen pagadors o habilitats.
4. ESTRUCTURA DEL REGISTRE
1. El Registre de Contractes Menors i Pagaments per Caixa Fixa constarà de tres seccions. La secció de contractes menors, la secció de pagaments per caixa fixa i la secció de contractistes.
2. Alhora la secció de contractistes tindrà tres subseccions per a obres, serveis i subministraments.
5. CONTINGUT DE LA INSCRIPCIÓ
1. En la secció de contractes menors haurà de constar com a mínim en cada inscripció l'adjudicatari, la data del contracte, el concepte del contracte, la Conselleria, Fundació o Organisme contractant, el programa del pressupost a què s'assigna, la quantia del contracte i el criteri d'adjudicació.
2. En la secció de pagaments per caixa fixa haurà de constar com a mínim en cada inscripció l'empresa a qui s'ha fet el pagament, la data del pagament, el concepte del pagament, la Conselleria i el programa del pressupost a què s'assigna, la quantia del pagament realitzat i el criteri de per a la realització del pagament.
3. En la secció de contractistes haurà de constar com a mínim la raó social, el gerent o administrador o administradors, la data de constitució de l'empresa, la inscripció en el Registre Mercantil, l'experiència en el sector públic –si la té-, i el capital social de l'empresa.
6. TERMINI DE LA INSCRIPCIÓ
1. El termini d'inscripció del contracte menor serà com a màxim d'un mes després d'haver-se celebrat este, comptant com a data de celebració la firma del mateix per part de l'administració, fundació o organisme públic que s'obliga.
2. El termini d'inscripció del pagament de caixa fixa serà com a màxim un mes després d'haver-se produït el pagament per part d'administració, fundació o organisme públic corresponent.
3. El termini d'inscripció del contractista serà com a mínim tres mesos abans de contractar amb l'administració, fundació o organisme públic corresponent.
7. PROCEDIMENT D'INSCRIPCIÓ
1. Les comunicacions de dades de contractes al Registre de Contractes Menors i Pagament per Caixa Fixa s'efectuaran per mitjans electrònics, informàtics o telemàtics, en la forma que determine reglamentàriament la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació.
2. Excepcionalment la Conselleria competent podrà arbitrar mecanismes amb mitjans tradicionals per a la inscripció, encara que garantint la immediata informatització de les dades, per a permetre en els terminis establerts a la present Llei la consulta telemàtica per part dels ciutadans i ciutadanes.
8. OBLIGACIONS DELS CONTRACTISTES
Per a la formalització d'un contracte menor per part de l'administració autonòmica, les empreses hauran d'estar inscrites en el termini fixat a la present Llei en la secció de contractistes del Registre de Contractes Menors i Pagaments per Caixa Fixa de la Generalitat Valenciana.
9. DRET DE CONSULTA DEL REGISTRE
1. El sistema informàtic del Registre de Contractes Menors i Pagament per Caixa Fixa haurà de permetre l'accés públic a tots els ciutadans i ciutadanes dels elements essencials que conformen el contracte, salvaguardant aquella informació que afectant persones físiques, resulte protegida per la Llei Orgànica 15/1999 de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal o legislació que la substituesca.
2. Els diputats i diputades de Les Corts tindran accés a tota la informació continguda en el dit Registre, sense perjuí del deure de reserva que hauran de guardar sobre aquella informació que afectant persones físiques, resulte protegida per la legislació sobre dades de caràcter personal.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Queden derogades totes les normes que entren en contradicció o s'oposen amb la present llei.
DISPOSICIÓ FINAL
El Consell té un termini de tres mesos des de l'entrada en vigor de la present Llei per a desenvolupar-la reglamentàriament.
DISPOSICIÓ FINAL
Està Llei entrarà en vigor el dia de la seua publicació al Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
Les Corts, 13 de gener del 2010
Mónica Oltra Mireia Mollà
MEMÒRIA ECONÒMICA I INFORME JUSTIFICATIU DE LA NECESSITAT I OPORTUNITAT DE L’ELABORACIÓ DE LA PROPOSICIÓ DE LLEI SOBRE EL REGISTRE DE CONTRACTES MENORS I PAGAMENTS PER CAIXA FIXA
Es redacta la present memòria econòmica i informe justificatiu de la necessitat i oportunitat d'elaborar la proposició de llei en compliment de les disposicions legals aplicables a la presentació de proposicions de llei per part dels grups parlamentaris arreplegades en el Reglament de Les Corts i altres normes vinculades.
A) COSTOS ASSOCIATS AL COMPLIMENT DE LA LLEI
La seua entrada en vigor no representarà augment de despesa ni càrregues per a la Generalitat en els pressupostos vigents i futurs, perquè el xicotet cost de creació del Registre és assumit per l'organització pròpia de l'administració autonòmica en la seua estructura ordinària i més concretament per la Conselleria que és competent per a la creació i manteniment del registre.
Igualment els tràmits previstos, al ser possible la seua realització per procediments informàtics, no suposa increment de despesa en els capítols II “despeses de funcionament” ni el capítol VI “Inversions”.
Redundant en l'anterior i al ser assumit per l'administració existent la Proposició de Llei no suposa increment del capítol I de personal.
B) JUSTIFICACIÓ DE LA PROPOSICIÓ DE LLEI
En el preàmbul de la llei s'exposa detalladament la justificació d'esta proposició pel que remetem a la dita exposició este apartat de la memòria justificativa.
C) AVALUACIÓ ECONÒMICA I SOCIAL DE LA SEUA APROVACIÓ
S'ha de tenir en compte que esta Llei no suposa càrrega econòmica per a la Generalitat. El principi d'eficiència és màxim, més si tenim en compte que esta Llei milloraria els estàndards de transparència en la gestió pública de les administracions públiques, qüestió que és de màxim interès per a la ciutadania i suposa complir amb els principis generals de la conducta administrativa previstos en la Constitució i en les lleis.
La regulació arreplegada en la Proposició de Llei redundarà en una major vigilància dels principis de legalitat, seguretat jurídica, transparència i lliure concurrència de les empreses en les seues relacions amb l'administració.