A LA MESA DE LES CORTS
Mireia Mollà i Herrera, portaveu adjunta del grup parlamentari EU-Bloc-Verds-IR: Compromís, d’acord amb allò disposat en els articles 160 i següents del RC, presenten la següent Proposició No de Llei de tramitació ordinària.
EXPOSICIÓN DE MOTIVOS
La llei de la Sindicatura de Comptes compleix enguany 25 anys sense que s'haja produït cap modificació de les seues funcions, funcionament, estructura o competències a pesar dels canvis socials i de la pròpia estructura de l'administració local i autonòmica a la que ha de fiscalitzar. Aquests canvis, per si sols, serien raó suficient per a promoure canvis substancials que permeteren adaptar un òrgan fiscalitzats a la nova realitat, però a més aquest aniversari coincideix amb el descobriment per part de la justícia de la pitjor trama de corrupció que afecta les administracions valencianes i el partit que governa les administracions implicades en la dita trama junt amb un possible finançament il·legal del PP per quantitats multimilionàries, implicant en aqueixa trama empreses públiques, fundacions públiques, entitats socials, empreses i persones relacionades totes elles amb les administracions públiques o el partit que les controla.
La sindicatura de comptes és un instrument fonamental per a sostenir la democràcia. Cap democràcia que es pree pot sobreviure sense que existisquen mecanismes de control dels poders públics. Qualsevol intent per anul·lar o controlar per la via dels fets o per interpretacions parcials dels poders fiscalitzadors pot qualificar-se sense embuts d'intents de colps d'estat a la democràcia comparables a la utilització de les armes contra l'Estat.
Si la corrupció desborda a l'administració, la corrupció s'apodera de l'estat en benefici dels corruptes i la democràcia està condemnada. Així lluitar contra aquesta alifac és la millor forma de consolidar una democràcia avançada.
Si el poder no tens controls es converteix en un sistema totalitari perquè com va afirmar amb encert el poder corromp i el poder absolut corromp absolutament. Els gestors, els polítics que gestionen els recursos públics no poden ser jutge i part en el maneig d'aquests recursos que per la seua quantia permet als gestors predisposats a desviar quantitats de major o menor import per a benefici propi.
S'ha de tenir en compte que les noves tecnologies adaptades al control fiscalitzador de la sindicatura permetria, amb voluntat política, d'incrementar els àmbits de control i reduir els terminis per a presentar els comptes, fins i tot arribar a presentar resultats parcials en temps real. Oposar-se a incrementar la transparència dels comptes públics sense deixar espais borrosos o directament opacs és una mostra de la voluntat per a impedir qualsevol intent de corrupció de funcionaris, autoritats i empleats.
Les modificacions que proposem són un instrument per a incrementar les competències de la Sindicatura de Comptes, la seua capacitat d'acció, la seua eficàcia, la reducció dels terminis de control i les seues facultats pota imposar sancions i introduir nous objectius en la tasca fiscalitzadora de l'organisme com ara el control de la bona gestió financera, és dir, de l'eficàcia, eficiència i economia per saber si l'administració ha d'aconseguir els els objectius fixats i si s'han gastat els menys possibles.
Una dels principals novetats d'aquesta proposició de llei és que la Sindicatura de Comptes podrà fiscalitzar la comptabilitat dels partits polítics, els federacions i els agrupacions d'electors. Fins ara, el paper de la Sindicatura respecte als partits polítics és limitava a fiscalitzar els comptes dels campanyes dels eleccions als Corts, i els formacions polítiques presentaven els seus comptes al Tribunal De Comptes.
Un supòsit afegit en aquesta proposta és que la Sindicatura també podrà fiscalitzar els comptes dels fundacions dels partits polítics, ja que s'estén el seu àmbit d'actuació a tots els entitats que gestionen o administren fons públics, i fins a l'últim destinatari, és a dir, encara que hagin rebut aquests fons de forma indirecta.
PROPOSICIÓ NO DE LLEI
1. S’insta al Consell a introduir les modificación normatives en la llei de la Generalitat Valenciana 6/1985, de 11 de Maig, de la Sindicatura de Comptes que permetan avaluar el grau d'acompliment assolit pels ens subjectes a fiscalització respecte els seus objectius pressupostaris, analitzant-ne la gestió, els recursos, les activitats, els resultats, els costos i els impactes, emprant criteris d'eficiència, eficàcia, economia, qualitat, equitat, gènere, sostenibilitat o d'altres que es considerin adients, fent recomanacions sobre les possibles innovacions i bones pràctiques per millorar la gestió pública, així com fer el seguiment i donar compte del grau de compliment de les recomanacions aprovades pel Parlament derivades dels informes que emet.
2. S’insta al Consell a introduir les modificación normatives en la llei de la Generalitat Valenciana 6/1985, de 11 de Maig, de la Sindicatura de Comptes que permetan fiscalitzar la comptabilitat dels processos electorals, l'àmbit dels quals se circumscrigui a la Comunitat Valenciana, i també la comptabilitat i l'activitat econòmica i financera dels partits polítics, federacions i agrupacions de persones electores que hi participin, en els termes previstos a la normativa reguladora del finançament dels partits polítics. També seran objecte de fiscalització les Fundacions i Associacions sotmeses al Protectorat de la Generalitat de La Comunitat Valenciana, i vinculades orgànicament a partits polítics amb representació al Parlament de La Comunitat Valenciana.
3. S’insta al Consell a introduir les modificación normatives en la llei de la Generalitat Valenciana 6/1985, de 11 de Maig, de la Sindicatura de Comptes que permetan a l'efecte del que preveu d'aquesta llei, els partits polítics, fundacions i associacions sotmeses al Protectorat de la Generalitat de La Comunitat Valenciana i vinculades orgànicament a aquells han de presentar la seva comptabilitat davant la Sindicatura de Comptes, dins dels sis mesos posteriors al tancament de cada exercici. Així mateix, les formacions polítiques i les seves fundacions vinculades amb representació institucional han de presentar davant la Sindicatura de Comptes dins del termini previst per la normativa electoral, la comptabilitat corresponent a aquest. Aquesta documentació ha de permetre identificar els fluxos d'ingressos i despeses. En tot cas forma part d'aquesta documentació la que han de trametre al Tribunal de Comptes, d'acord amb el que preveu la seva normativa reguladora.
4. Respecte a la Relacions de tercers amb la sindicatura de Comptes S’insta al Consell a introduir les modificacións normatives en la llei de la Generalitat Valenciana 6/1985, de 11 de Maig, de la Sindicatura de Comptes, per a la seua verificació, pot sol·licitar, a qualsevol persona física o jurídica que hagi rebut fons públics de l'Administració de la Generalitat de La Comunitat Valenciana o de l'Administració local de la Comunitat Valenciana o del seu sector públic, a les quals es fa referència la llei, informació referida exclusivament a la destinació d'aquests cabals públics amb la finalitat d'emetre opinió sobre el compliment de la destinació dels fons, d'acord amb els criteris de concessió.
5. S’insta al Consell a introduir les modificación normatives en la llei de la Generalitat Valenciana 6/1985, de 11 de Maig, de la Sindicatura de Comptes que permetan suspendre les transferències i subvencions a aquells municipis que no remetin els seus comptes anuals a la Sindicatura, una vegada aquesta li indiqui quins territoris són els incomplidors.
6. S’insta al Consell a introduir les modificación normatives en la llei de la Generalitat Valenciana 6/1985, de 11 de Maig, de la Sindicatura de Comptes que permetan per establir la capacitat de sanció de la Sindicatura en casos que es preveuan quan la Sindicatura detecti una causa de possible sanció, encara que haja de seguir remetent el cas al Tribunal de Comptes, el seu organisme homòleg d'àmbit estatal.
7. S’insta al Consell a introduir les modificación normatives en la llei de la Generalitat Valenciana 6/1985, de 11 de Maig, de la Sindicatura de Comptes que permetan a la Sindicatura rindre encomanades les funcions además de les de control de la legalitat i la regularitat, també el control de la bona gestió financera, és a dir, de l'eficàcia, l'eficiència i economia per saber 'si l'administració ha aconseguit els objectius fixats i si s'ha fet gastant el menys possible'.
Les Corts, 22 d’Abril de 2010
Mireia Mollà
Mireia Mollà i Herrera, portaveu adjunta del grup parlamentari EU-Bloc-Verds-IR: Compromís, d’acord amb allò disposat en els articles 160 i següents del RC, presenten la següent Proposició No de Llei de tramitació ordinària.
EXPOSICIÓN DE MOTIVOS
La llei de la Sindicatura de Comptes compleix enguany 25 anys sense que s'haja produït cap modificació de les seues funcions, funcionament, estructura o competències a pesar dels canvis socials i de la pròpia estructura de l'administració local i autonòmica a la que ha de fiscalitzar. Aquests canvis, per si sols, serien raó suficient per a promoure canvis substancials que permeteren adaptar un òrgan fiscalitzats a la nova realitat, però a més aquest aniversari coincideix amb el descobriment per part de la justícia de la pitjor trama de corrupció que afecta les administracions valencianes i el partit que governa les administracions implicades en la dita trama junt amb un possible finançament il·legal del PP per quantitats multimilionàries, implicant en aqueixa trama empreses públiques, fundacions públiques, entitats socials, empreses i persones relacionades totes elles amb les administracions públiques o el partit que les controla.
La sindicatura de comptes és un instrument fonamental per a sostenir la democràcia. Cap democràcia que es pree pot sobreviure sense que existisquen mecanismes de control dels poders públics. Qualsevol intent per anul·lar o controlar per la via dels fets o per interpretacions parcials dels poders fiscalitzadors pot qualificar-se sense embuts d'intents de colps d'estat a la democràcia comparables a la utilització de les armes contra l'Estat.
Si la corrupció desborda a l'administració, la corrupció s'apodera de l'estat en benefici dels corruptes i la democràcia està condemnada. Així lluitar contra aquesta alifac és la millor forma de consolidar una democràcia avançada.
Si el poder no tens controls es converteix en un sistema totalitari perquè com va afirmar amb encert el poder corromp i el poder absolut corromp absolutament. Els gestors, els polítics que gestionen els recursos públics no poden ser jutge i part en el maneig d'aquests recursos que per la seua quantia permet als gestors predisposats a desviar quantitats de major o menor import per a benefici propi.
S'ha de tenir en compte que les noves tecnologies adaptades al control fiscalitzador de la sindicatura permetria, amb voluntat política, d'incrementar els àmbits de control i reduir els terminis per a presentar els comptes, fins i tot arribar a presentar resultats parcials en temps real. Oposar-se a incrementar la transparència dels comptes públics sense deixar espais borrosos o directament opacs és una mostra de la voluntat per a impedir qualsevol intent de corrupció de funcionaris, autoritats i empleats.
Les modificacions que proposem són un instrument per a incrementar les competències de la Sindicatura de Comptes, la seua capacitat d'acció, la seua eficàcia, la reducció dels terminis de control i les seues facultats pota imposar sancions i introduir nous objectius en la tasca fiscalitzadora de l'organisme com ara el control de la bona gestió financera, és dir, de l'eficàcia, eficiència i economia per saber si l'administració ha d'aconseguir els els objectius fixats i si s'han gastat els menys possibles.
Una dels principals novetats d'aquesta proposició de llei és que la Sindicatura de Comptes podrà fiscalitzar la comptabilitat dels partits polítics, els federacions i els agrupacions d'electors. Fins ara, el paper de la Sindicatura respecte als partits polítics és limitava a fiscalitzar els comptes dels campanyes dels eleccions als Corts, i els formacions polítiques presentaven els seus comptes al Tribunal De Comptes.
Un supòsit afegit en aquesta proposta és que la Sindicatura també podrà fiscalitzar els comptes dels fundacions dels partits polítics, ja que s'estén el seu àmbit d'actuació a tots els entitats que gestionen o administren fons públics, i fins a l'últim destinatari, és a dir, encara que hagin rebut aquests fons de forma indirecta.
PROPOSICIÓ NO DE LLEI
1. S’insta al Consell a introduir les modificación normatives en la llei de la Generalitat Valenciana 6/1985, de 11 de Maig, de la Sindicatura de Comptes que permetan avaluar el grau d'acompliment assolit pels ens subjectes a fiscalització respecte els seus objectius pressupostaris, analitzant-ne la gestió, els recursos, les activitats, els resultats, els costos i els impactes, emprant criteris d'eficiència, eficàcia, economia, qualitat, equitat, gènere, sostenibilitat o d'altres que es considerin adients, fent recomanacions sobre les possibles innovacions i bones pràctiques per millorar la gestió pública, així com fer el seguiment i donar compte del grau de compliment de les recomanacions aprovades pel Parlament derivades dels informes que emet.
2. S’insta al Consell a introduir les modificación normatives en la llei de la Generalitat Valenciana 6/1985, de 11 de Maig, de la Sindicatura de Comptes que permetan fiscalitzar la comptabilitat dels processos electorals, l'àmbit dels quals se circumscrigui a la Comunitat Valenciana, i també la comptabilitat i l'activitat econòmica i financera dels partits polítics, federacions i agrupacions de persones electores que hi participin, en els termes previstos a la normativa reguladora del finançament dels partits polítics. També seran objecte de fiscalització les Fundacions i Associacions sotmeses al Protectorat de la Generalitat de La Comunitat Valenciana, i vinculades orgànicament a partits polítics amb representació al Parlament de La Comunitat Valenciana.
3. S’insta al Consell a introduir les modificación normatives en la llei de la Generalitat Valenciana 6/1985, de 11 de Maig, de la Sindicatura de Comptes que permetan a l'efecte del que preveu d'aquesta llei, els partits polítics, fundacions i associacions sotmeses al Protectorat de la Generalitat de La Comunitat Valenciana i vinculades orgànicament a aquells han de presentar la seva comptabilitat davant la Sindicatura de Comptes, dins dels sis mesos posteriors al tancament de cada exercici. Així mateix, les formacions polítiques i les seves fundacions vinculades amb representació institucional han de presentar davant la Sindicatura de Comptes dins del termini previst per la normativa electoral, la comptabilitat corresponent a aquest. Aquesta documentació ha de permetre identificar els fluxos d'ingressos i despeses. En tot cas forma part d'aquesta documentació la que han de trametre al Tribunal de Comptes, d'acord amb el que preveu la seva normativa reguladora.
4. Respecte a la Relacions de tercers amb la sindicatura de Comptes S’insta al Consell a introduir les modificacións normatives en la llei de la Generalitat Valenciana 6/1985, de 11 de Maig, de la Sindicatura de Comptes, per a la seua verificació, pot sol·licitar, a qualsevol persona física o jurídica que hagi rebut fons públics de l'Administració de la Generalitat de La Comunitat Valenciana o de l'Administració local de la Comunitat Valenciana o del seu sector públic, a les quals es fa referència la llei, informació referida exclusivament a la destinació d'aquests cabals públics amb la finalitat d'emetre opinió sobre el compliment de la destinació dels fons, d'acord amb els criteris de concessió.
5. S’insta al Consell a introduir les modificación normatives en la llei de la Generalitat Valenciana 6/1985, de 11 de Maig, de la Sindicatura de Comptes que permetan suspendre les transferències i subvencions a aquells municipis que no remetin els seus comptes anuals a la Sindicatura, una vegada aquesta li indiqui quins territoris són els incomplidors.
6. S’insta al Consell a introduir les modificación normatives en la llei de la Generalitat Valenciana 6/1985, de 11 de Maig, de la Sindicatura de Comptes que permetan per establir la capacitat de sanció de la Sindicatura en casos que es preveuan quan la Sindicatura detecti una causa de possible sanció, encara que haja de seguir remetent el cas al Tribunal de Comptes, el seu organisme homòleg d'àmbit estatal.
7. S’insta al Consell a introduir les modificación normatives en la llei de la Generalitat Valenciana 6/1985, de 11 de Maig, de la Sindicatura de Comptes que permetan a la Sindicatura rindre encomanades les funcions además de les de control de la legalitat i la regularitat, també el control de la bona gestió financera, és a dir, de l'eficàcia, l'eficiència i economia per saber 'si l'administració ha aconseguit els objectius fixats i si s'ha fet gastant el menys possible'.
Les Corts, 22 d’Abril de 2010
Mireia Mollà