PROPOSICIÓ NO DE LLEI ACCESSOS SOBRE EL AVE PEL CODOVAL-VALL DE SEGÓ

A LA MESA DE LES CORTS

Enric Xavier Morera i Català, síndic del Grup Parlamentari EU-BLOC-VERDS-Ir: COMPROMÍS, d’acord amb el que disposa l’article 160 i següents del RC, presenta la següent Proposició No de Llei, de tramitació ordinària.

Exposició de Motius:

El projecte de construcció de la línia d’alta velocitat, provocarà greus problemes en moltes poblacions del nostre territori i per això, cal una unitat de les institucions públiques valencianes per aconseguir que les valencianes i els valencians comptem amb la desitjada alta velocitat però sense l’impacte mediambiental, social i econòmic que en estos moments planteja.

La línia de l’AVE, al seu pas per la Vall de Segó, al Camp de Morvedre, suposa una agressió i un trencament de les poques valls litorals que resten al nostre país que tenen una excel·lència paisatgística i que n’és un clar exemple de respecte de generacions i generacions a un patrimoni cultural, agrícola i mediambiental.

En el cas del municipi de Benifairó de les Valls, al Camp de Morvedre, les obres de l’AVE projecten la construcció d’una planta d’extracció d’àrids en la partida del Codoval, una zona amb molta riquesa mediambiental. L’activitat que es pretén desenvolupar en la zona d’actuació seria insalubre i nociva per als habitants de la subcomarca, especialment per als dos pobles pròxims de Benifairó de les Valls i Quart de les Valls, tant per l’impacte que tindria sobre els centres educatius que es troben a pocs metres de l’actuació (Escola de Primària Constantino Ródenas de Quart de les Valls, Escola infantil El Tabalet i l’IES La Vall de Segó en Benifairó), com pel soroll, la pols, etc… originats pel trànsit continu de camions de gran tonatge. Les parcel·les afectades estan situades al costat del pou i el dipòsit municipal d’aigua potable. La realització d’este projecte suposarà importants danys tant a la captació com a la xarxa de distribució d'aigua potable.

La realització del projecte afectarà irremeiablement al jaciment arqueològic de la necròpoli situat en el Codoval i al pou de San Gil Abat. Entenent que l'extracció d'àrids proposada en la partida del Codoval, obeeix a la necessitat de terres seleccionades, per a la formació de la plataforma ferroviària, una alternativa molt nociva per a la comarca pels següents motius:

1.- Efecte barrera. La resolució del corredor ferroviari mitjançant plataforma de terrenys seleccionats provocarà un efecte barrera que dividirà en dos parts la subcomarca de la Vall de Segó. La plataforma elevada respecte de la cota natural del terreny suposarà un important impacte paisatgístic fragmentant visualment les unitats de paisatge.

2- Ocupació de l'entorn i afeccions territorials. El traçat de la nova infraestructura discorrerà per una zona de densa xarxa de sèquies, camins rurals, sendes i senderes.

Envers dels desavantatges exposats anteriorment que tindrà la línia d'Alta Velocitat d'executar-se d’esta manera, fem la següent

PROPOSTA DE RESOLUCIÓ

1.- Les Corts Valencianes insten al Ministeri de Foment a que tinguen en consideració a l'hora de redactar el preceptiu Estudi Informatiu i successius projectes les al·legacions dels veïns i veïnes de la Vall de Segó, que plantegen una alternativa que substituïsca el conjunt de plataformes i terraplens per un únic viaducte perquè així:

a) Es garantiria la permeabilitat transversal en tota la subcomarca.
b) Es reduiria les afeccions a la densa xarxa de sèquies i camins existents i es retalla l'ocupació que hagueren produït els terraplens, disminuint-se així les expropiacions.
c) Es contribuiria a una correcta integració de la nova estructura en el territori.
d) Es faria innecessària l'extracció d'àrids en la partida del Codoval.

Les Corts, a 11 de maig de 2010

Enric Xavier Morera i Català