A LA MESA DE LES CORTS
Enric Morera, portaveu adjunt del grup parlamentari Esquerra Unida-Bloc-Verds-IR: Compromís, d’acord amb allò disposat en els articles 160 i següents del RC, presenta la següent Proposició No de Llei de tramitació d’urgència.
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
El passat 29 de juliol de 2009 es feia pública la decisió unilateral presa pel Secretari d’Estat de Medi Rural i Aigua, Josep Puxeu, de canviar l’ús de les aigües transvasades des del Xúquer al Vinalopó, per dedicar-les també a l’ús d’abastiment a poblacions. Aquesta decisió és incompatible amb la finalitat del transvasament per ser arbitrària, ja que s’ha pres eixa decisió sense escoltar ni prendre en consideració a la societat de la Ribera del Xúquer.
Aquesta decisió és contrària a l’objectiu declarat en tota la documentació oficial –inclosa la acceptada per la Comissió Europea per finançar la infraestructura amb 120 milions d’euros- respecte a quin és l’ús al qual s’han de destinar els cabals transvasats: atendre les demandes de rec de la conca del Vinalopó mitjançant la substitució de bombeigs per a regar que es troben als aqüífers sobreexplotats del Vinalopó, contribuint d’aquesta manera a la millora del estat quantitatiu d’aquests aqüífers.
L’esquema del transvasament des de l’Assut de la Marquesa es basa en contribuir a reduir la sobreexplotació dels aqüífers del Vinalopó aportant aigua del Xúquer per a usos agrícoles, substituint les extraccions subterrànies, una vegada s’han atès totes les necessitats ambientals del riu i l’Albufera i totes les demandes urbanes i agrícoles de la conca cedent. Ara bé, afegir l’ús d’abastiment a població –mitjançant la construcció d’una potabilitzadora per tractar els cabals transferits- als usos del transvasament significa, en la pràctica, que els volums assignats a la potabilització hauran d’enviar-se sempre, s’hagen satisfet o no les necessitats ambientals i les demandes urbanes i agrícoles a la Ribera del Xúquer. La raó d’això és que l’abastiment a poblacions té una prioritat màxima d’assignació en el repartiment dels recursos hídrics existents en cada moment. I el caràcter infinit d’aquest tipus de demanda a Alacant –alimentada per l’especulació urbanística- és per tots conegut. Es dóna la paradoxa de que l’aigua del Xúquer es farà servir per a l’especulació urbanística a Alacant, mentre els pobles de la Ribera Alta i la Ribera Baixa del Xúquer han d’abastir als seus habitants amb aigües subterrànies contaminades amb nitrats.
Per altra banda, la manera en la qual ha estat presa i anunciada la decisió per part del Secretari d’Estat ha estat allunyada de la transparència, objectivitat i neutralitat exigible a les administracions públiques de democràcies avançades, com se suposa, és l’espanyola. A diferència del que es va fer a l’any 2004, quan el Ministeri de Medi Ambient encetà una comissió per avaluar la viabilitat del projecte de transvasament en la que participaren totes les parts interessades, de la conca cedent i de la conca receptora, durant 1 any, el Secretari d’Estat ha resolt el canvi de destinació dels cabals transferits mantenint converses privades sols amb una de les parts, Andrés Martínez. Els “diàlegs discrets”, la “cautela i silenci en torn als acords assolits” i sols entrevistar-se amb els beneficiaris de l’obra, resulten inacceptables en una societat democràtica i ja ens varen portar fa 6 anys a un intens conflicte social en les Riberes del Xúquer en torn a aquesta infraestructura. En aquella ocasió, quines negociaren i “cuinaren” el projecte des de Cortes de Pallàs, enganyaren a la societat riberenca assegurant “sobre el paper” que es tractava de “sobrants”, però en realitat el que es feia era assignar al transvasament sempre 35 hm3/any amb prioritat màxima, per davant del propi riu, l’Albufera i els regadius tradicionals, per que estaven destinats a usos urbans al Vinalopó.
Per tot això presentem la següent:
PROPOSTA DE RESOLUCIÓ
Les Corts Valencianes insten el Consell a:
1. Garantir que les aigües del transvasament Xúquer Vinalopó des de l'assut de la Marquesa es destinen exclusivament a la substitució d'extraccions per a rec a la conca hidrogràfica del Vinalopó i que es tanquen els pous de rec substituïts als aqüífers sobreexplotats del Vinalopó, d'acord amb la finalitat d'aquest projecte tal i com s'ha declarat explícitament en tota la documentació oficial del projecte inclosa la presentada davant la Comissió Europea per a rebre el cofinançament europeu de 120 milions d'euros.
2. Fer exercici de les seues competències per tal de garantir l'acompliment de les condicions imposades per la Comissió Europea per cofinançar l'esmentat projecte, particularment pel que fa a:
La finalització de les infraestructures de modernització de regadius a la Ribera del Xúquer.
La aplicació de totes les mesures per a revertir la contaminació per nitrats de les aigües subterrànies de l'aqüífer de la Plana Sur de València.
Garantir que l'aigua per a consum humà en les comarques de la Ribera del Xúquer compleix amb les normes de qualitat exigibles per a aquest ús així com els llindars de garantia mínims de l'abastament a poblacions.
Garantir les condicions de qualitat (absència de fòsfor) de les aigües depurades que s'estan aportant a l'Albufera de València des de l'EDAR de Pinedo.
3. Traslladar la sol·licitud de declaració de sobreexplotació del aqüífers sobreexplotats del Vinalopó i de la Manxa Oriental a la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, com a garantia jurídica per a la recuperació d'aquestes masses d'aigua i dels rius Xúquer i Vinalopó.
Les Corts, 15 d’octubre de 2009
Enric Morera
Enric Morera, portaveu adjunt del grup parlamentari Esquerra Unida-Bloc-Verds-IR: Compromís, d’acord amb allò disposat en els articles 160 i següents del RC, presenta la següent Proposició No de Llei de tramitació d’urgència.
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
El passat 29 de juliol de 2009 es feia pública la decisió unilateral presa pel Secretari d’Estat de Medi Rural i Aigua, Josep Puxeu, de canviar l’ús de les aigües transvasades des del Xúquer al Vinalopó, per dedicar-les també a l’ús d’abastiment a poblacions. Aquesta decisió és incompatible amb la finalitat del transvasament per ser arbitrària, ja que s’ha pres eixa decisió sense escoltar ni prendre en consideració a la societat de la Ribera del Xúquer.
Aquesta decisió és contrària a l’objectiu declarat en tota la documentació oficial –inclosa la acceptada per la Comissió Europea per finançar la infraestructura amb 120 milions d’euros- respecte a quin és l’ús al qual s’han de destinar els cabals transvasats: atendre les demandes de rec de la conca del Vinalopó mitjançant la substitució de bombeigs per a regar que es troben als aqüífers sobreexplotats del Vinalopó, contribuint d’aquesta manera a la millora del estat quantitatiu d’aquests aqüífers.
L’esquema del transvasament des de l’Assut de la Marquesa es basa en contribuir a reduir la sobreexplotació dels aqüífers del Vinalopó aportant aigua del Xúquer per a usos agrícoles, substituint les extraccions subterrànies, una vegada s’han atès totes les necessitats ambientals del riu i l’Albufera i totes les demandes urbanes i agrícoles de la conca cedent. Ara bé, afegir l’ús d’abastiment a població –mitjançant la construcció d’una potabilitzadora per tractar els cabals transferits- als usos del transvasament significa, en la pràctica, que els volums assignats a la potabilització hauran d’enviar-se sempre, s’hagen satisfet o no les necessitats ambientals i les demandes urbanes i agrícoles a la Ribera del Xúquer. La raó d’això és que l’abastiment a poblacions té una prioritat màxima d’assignació en el repartiment dels recursos hídrics existents en cada moment. I el caràcter infinit d’aquest tipus de demanda a Alacant –alimentada per l’especulació urbanística- és per tots conegut. Es dóna la paradoxa de que l’aigua del Xúquer es farà servir per a l’especulació urbanística a Alacant, mentre els pobles de la Ribera Alta i la Ribera Baixa del Xúquer han d’abastir als seus habitants amb aigües subterrànies contaminades amb nitrats.
Per altra banda, la manera en la qual ha estat presa i anunciada la decisió per part del Secretari d’Estat ha estat allunyada de la transparència, objectivitat i neutralitat exigible a les administracions públiques de democràcies avançades, com se suposa, és l’espanyola. A diferència del que es va fer a l’any 2004, quan el Ministeri de Medi Ambient encetà una comissió per avaluar la viabilitat del projecte de transvasament en la que participaren totes les parts interessades, de la conca cedent i de la conca receptora, durant 1 any, el Secretari d’Estat ha resolt el canvi de destinació dels cabals transferits mantenint converses privades sols amb una de les parts, Andrés Martínez. Els “diàlegs discrets”, la “cautela i silenci en torn als acords assolits” i sols entrevistar-se amb els beneficiaris de l’obra, resulten inacceptables en una societat democràtica i ja ens varen portar fa 6 anys a un intens conflicte social en les Riberes del Xúquer en torn a aquesta infraestructura. En aquella ocasió, quines negociaren i “cuinaren” el projecte des de Cortes de Pallàs, enganyaren a la societat riberenca assegurant “sobre el paper” que es tractava de “sobrants”, però en realitat el que es feia era assignar al transvasament sempre 35 hm3/any amb prioritat màxima, per davant del propi riu, l’Albufera i els regadius tradicionals, per que estaven destinats a usos urbans al Vinalopó.
Per tot això presentem la següent:
PROPOSTA DE RESOLUCIÓ
Les Corts Valencianes insten el Consell a:
1. Garantir que les aigües del transvasament Xúquer Vinalopó des de l'assut de la Marquesa es destinen exclusivament a la substitució d'extraccions per a rec a la conca hidrogràfica del Vinalopó i que es tanquen els pous de rec substituïts als aqüífers sobreexplotats del Vinalopó, d'acord amb la finalitat d'aquest projecte tal i com s'ha declarat explícitament en tota la documentació oficial del projecte inclosa la presentada davant la Comissió Europea per a rebre el cofinançament europeu de 120 milions d'euros.
2. Fer exercici de les seues competències per tal de garantir l'acompliment de les condicions imposades per la Comissió Europea per cofinançar l'esmentat projecte, particularment pel que fa a:
La finalització de les infraestructures de modernització de regadius a la Ribera del Xúquer.
La aplicació de totes les mesures per a revertir la contaminació per nitrats de les aigües subterrànies de l'aqüífer de la Plana Sur de València.
Garantir que l'aigua per a consum humà en les comarques de la Ribera del Xúquer compleix amb les normes de qualitat exigibles per a aquest ús així com els llindars de garantia mínims de l'abastament a poblacions.
Garantir les condicions de qualitat (absència de fòsfor) de les aigües depurades que s'estan aportant a l'Albufera de València des de l'EDAR de Pinedo.
3. Traslladar la sol·licitud de declaració de sobreexplotació del aqüífers sobreexplotats del Vinalopó i de la Manxa Oriental a la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, com a garantia jurídica per a la recuperació d'aquestes masses d'aigua i dels rius Xúquer i Vinalopó.
Les Corts, 15 d’octubre de 2009
Enric Morera