A LA MESA DE LES CORTS
Josep Maria Pañella, portaveu adjunt del grup parlamentari Compromís, d’acord amb allò disposat en els articles 160 i següents del RC, presenten la següent Proposició No de Llei de tramitació ordinària.
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
EIs importants canvis demogràfics ocorreguts a Espanya en els últims 30 anys, junt amb la millora del nivell de vida dels seus ciutadans, així com de les condicions socio-laborals i sanitàries, s'han traduït en un augment considerable dels grups d'edat de més de 65 anys.
La nostra societat, ha fet i esta fent un important esforç; en qüestions socials, prova de això és la millora en les Pensions Mínimes dels nostres majors, sent l'increment mig anual d'estes en els darrers anys, superior al 5%. Això s'ha acompanyat a més d'altres millores socials.
La Llei General de Telecomunicacions estableix, en atenció al concepte de servei universal, que podran establir-se sistemes d'ajuda directa als consumidors que siguen persones físiques amb rendes baixes o amb necessitats socials especials. Al nostre país existeixen quasi dos milions de pensionistes, concretament 1.957.101 que poden complir estes condicions.
Concretament l'Ordre 68/2002, de 16 de gener, que disposa la publicació d'acords sobre tarifes i preus per serveis prestats per Telefónica d'Espanya, en el punt 3 del seu annex "Plans de preus per a persones discapacitades o amb necessitats socials especials", apartat 3.1, diu: "ABONAMENT SOCIAL: reducció del 70% en la quota d'alta, del servei telefònic fix disponible al públic, i reducció del 95 % en la quota d'abonament mensual del mateix, per a jubilats i pensionistes la renda familiar dels quals no exceda del salari mínim interprofessional. L 'operador designat, podrà requerir de manera fefaent als esmentats abonats, amb una periodicitat no inferior a I 'anual, perquè acrediten les circumstàncies que donen dret a aquest tipus d 'abonament, podent suprimir la reducció del 95% en la quota mensual d'abonament al servei si no s 'haguera justificat la dita circumstància en el termini de dos mesos des del requeriment".
No obstant això, en 2004, el Reial Decret Llei 3/2004, de 25 de juny, per a la racionalització de la regulació del Salari Mínim Interprofessional (SMI) i per a l'increment de la seua quantia, en l’article 2n.'Establiment d'un Indicador públic de renda d'efectes múltiples" disposa: Perquè puga utilitzar-se com a indicador o referència del nivell de renda que servisca per determinar la quantia de determinades prestacions, beneficis o serveis públics, i puga substituir en esta funció al salari mínim interprofessional, es crea 1 'indicador públic de renda d 'efectes múltiples (IPREM).
2. Anualment, en la L/ei de Pressupostos Generals de l'Estat, es determinara la quantia del citat indicador tenint en compte, almenys, la previsió o objectiu d 'inflació utilitzats en ella. Amb anterioritat a l'aprovació del projecte de L/ei anual de Pressupostos Generals de 1 'Estat, el Govern consultarà a les organitzacions empresarials i sindicals més representatives sobre la quantia de 1 'IPREM (..) La quantia anual de I 'IPREM serà de 6.447 euros quan les corresponents normes es referisquen al salari mínim interprofessional en còmput anual...
3. A partir de la entrada en vigor de este Real Decreto-ley, las referencias al salario mínimo interprofesional contenidas en normas vigentes del Estado, cualquiera que sea su rango, se entenderán reféridas al IPREM. salvo las señaladas en el articulo 1 de este Real Decreto-ley y en sus normas de desarrollo,
Amb tot això, el que es vol dir és que el referent del Salari Mínim Interprofessional com a límit per a gaudir de l'Abonament Social de Telefónica, a partir d'aquesta ultima norma, havia sigut substituït per un altre indicador, el denominat IPREM, la quantia del qual anual, com ja s'ha dit, quedarà determinada en els Pressupostos Generals de l'Estat.
Si observem l'evolució de les Pensions Mínimes, amb i sense cònjuge, Salari Mínim Interprofessional i l'IPREM que ho reemplaça; podem traure les conc1usions següents:
A.- Els únics beneficiaris de tal Abonament Social, han sigut els perceptors de Pensions Mínimes sense cònjuge a càrrec seu i aquelles altres pensions inferiors o iguals als següents indicadors i períodes:
A.1.- Anys 2002 i 2003, pel SMI.
A.2.- Anys 2004 a 2007 per l'IPREM.
B.- En 2008, les Pensions Mínimes sense cònjuge a càrrec seu, més aquelles citades amb anterioritat, que superen a l'IPREM, i depenent de la data en que els corresponguera la revisió de les condicions per les quals gaudien l'abonament social, ja van començar a veure's privades de tal benefici
C.- En 2009 totes les Pensions Mínimes sense cònjuge a càrrec, al superar l'IPREM, deixaran de veure's afavorides pel que disposa el Reial Decret Llei 3/2004 que, a canvi del SMI, establia l' IPREM com a indicador.
En resum, el període de gaudiment del tan publicitat Abonament Social de Telefónica ha sigut de 6 anys per a les persones amb Pensions Mínimes sense cònjuge a càrrec, és a dir, que a dia de hui, de l'augment mensual de la seua pensió, més o menys el 50% ho serà per a l'empresa Telefónica.
Especialment delicada és la situació de les persones que gaudeixen del Servei de Teleassistència Domiciliaria, que faculta les persones majors i/o discapacitades que viuen soles i en situació de risc la permanència en el seu mig habitual de vida, permetent tant el contacte amb el seu entorn sociofamiliar com la comunicació verbal des de qualsevol lloc del seu domicili amb un Centre d'Atenció Especialitzada, només polsant el botó d'una polsera o medalló que constantment porten posat les 24 h. del dia.
Aquestes persones tenen com a requisit per a ser usuaris del servei de teleassistència, a més de ser persona major de 65 anys i/o discapacitat, que es trobe en situació de risc psicosocial o físic, disposar de connexió telefònica.
Per tot allò que s'ha exposat, presentem la següent:
PROPOSTA DE RESOLUCIÓ
1.- Les Corts Valencianes sol:liciten al Govern central la modificació del Reial Decret Llei 3/2004, de 25 de juny, prenent com a base per al gaudiment de l' Abonament Social el Salari Mínim Interprofessional.
2.- Les Corts Valencianes insten a la Conselleria de Benestar Social a assumir, fins que no es modifique l’actual normativa, l’import de l’augment en les factures de Telefònica de les persones que precisen el servei de Teleassistència Domiciliària, en la Comunitat Valenciana, i que han perdut l’abonament social malgrat estar la seua pensió per baix del salari Mínim Interprofessional.
3.- El Consell retrà compte davant les Corts del compliment d’aquesta resolució en el termini de tres mesos des de la seua aprovació.
Les Corts, 28 de maig del 2009
Josep Maria Pañella